افزایش ناوگان هلال احمر آذربایجان شرقی
بانوان خبرنگار تبریز به جای اهدای تاج گل، زندانی آزاد کردند
«پینوکیو» روی صحنه، کارگردان خواستار حمایت شد
نمایش فولکلور و عاشقانهی «اصلی و کرم» دوباره روی صحنه می رود
راهاندازی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه تبریز / تحصیل ۳۵۰۰ دانشجوی بینالمللی
دشمنان هیچگاه دلسوز ایران نبودهاند؛ تحریمها گواه این واقعیت استبه گزارش آژانس خبری ائلین سسی، اسفندیار صادقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک هفته معلم، رسانهها را راهنمایان دستگاههای اجرایی دانست و افزود: ملزم هستیم به بازتابهای مردمی در اخبار توجه کنیم و برای بهبود عملکرد اداره از این نظرات بهره ببریم.
وی با اشاره به اجرای برنامههای متنوع به مناسبت هفته معلم، از برگزاری حدود ۴۰ عنوان برنامه در سطح استان خبر داد و گفت: این برنامهها شامل تجلیل از معلمان نمونه، دیدار معلمان نمونه با مسئولان ارشد استان، غبار روبی مزار شهداست، همچنین زنگ سپاس نیز در هنرستان وحدت تبریز با حضور معاون وزیر نواخته خواهد شد.
صادقی با اعلام انتخاب شعار سال آموزش و پرورش استان با عنوان «تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش»، بر ضرورت تحول جدی در فرایندهای آموزشی تأکید کرد و افزود: نظام آموزشی گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و تنوع در فرآیند پرورشی باید به صورت عملیاتی اجرا شود.
وی از انتخاب معلمان نمونه در استان نیز خبر داد و گفت: ۱۴ هزار و ۴۶۹ معلم در فرآیند ارزیابی مشارکت کردند که از این میان پنج نفر از مدارس دولتی و چهار نفر از مدارس غیردولتی به عنوان معلمان نمونه برگزیده شدند. امسال برای نخستین بار، انتخاب معلمان نمونه از میان مدارس غیردولتی نیز اجرایی شد.

صادقی هدف از اقدامات اخیر را بازگرداندن محوریت به مدارس عنوان کرد و افزود: تصمیم داریم با حضور مستقیم در چند مدرسه شهر تبریز، از نزدیک پای صحبت مدیران، اولیا و دانشآموزان بنشینیم.
وی کمبود فضای آموزشی را یکی از مشکلات جدی استان دانست و گفت: در تبریز به دلیل پایین بودن سرانه فضای آموزشی نسبت به میانگین کشوری، با تراکم بالای دانشآموز در کلاسها مواجه هستیم. برای جبران این کمبود، تفاهمنامههایی با خیران جهت اجرای پروژههای بزرگمقیاس به امضا رسیده است.
صادقی همچنین با بیان اینکه مدارس غیردولتی بخشی از بار آموزش و پرورش را بر دوش میکشند، گفت: در عین حال، نظارتها بر این مدارس مانند مدارس دولتی ادامه دارد و مواردی مانند ثبتنامهای خارج از ظرفیت یا فشار برخی خانوادهها مورد بررسی قرار میگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به کیفیت آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی گفت: فاصله کیفی این دو نوع مدرسه تقریباً همپاست، اما در امتحانات نهایی، اکثریت مدارس دولتی از نظر میزان قبولی و نمرات، عملکرد بهتری نسبت به مدارس غیردولتی داشتهاند و آمادگی داریم در این زمینه آمارهای دقیق ارائه کنیم.
صادقی در ادامه اظهار کرد: مدرسه تیزهوشان به هیچ عنوان غیر دولتی نیست و تحت نظارت کامل آموزش و پرورش فعالیت میکند. مدارس نمونه دولتی نیز بخشی از ساختار رسمی آموزش و پرورش هستند.
وی با رد هرگونه دخالت از سوی نمایندگان مجلس یا دیگر نهادها در امور آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمینه استقلال و اقتدار این نهاد هیچگونه معاملهای صورت نمیگیرد، اما با تمامی ارکان استان تعامل کامل داریم و این تعامل در مسیر تقویت آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تأکید کرد: برای حفظ استقلال، همچنان پایبند هستیم تا زمانی که نیروهای متخصص و متعهد، بدون حاشیه، در ساختار آموزش و پرورش مستقر نشوند، از نظر کیفی نمیتوان انتظار بالایی داشت. خوشبختانه دخالتی نه از سوی نمایندگان و نه از سوی احزاب و افراد دیگر در امور این نهاد وجود ندارد.

وی همچنین به پیامدهای آموزش مجازی در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: تدریس مجازی هم برای آموزش و پرورش و هم برای خانوادهها آسیبزا بود. بررسیها نشان میدهد که دانشآموزان مقاطع مختلف، پس از کرونا و نسبت به دوران آموزش حضوری، از نظر سطح علمی در جایگاه پایینتری قرار دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به آسیبهای فضای مجازی، از خانوادهها خواست نسبت به استفاده فرزندان از تلفن همراه هوشیار باشند و افزود: تلفن همراه در مدارس ضبط میشود، اما گاهی با اعتراض خانوادهها مواجه هستیم، در حالیکه آسیبهای فضای مجازی واقعی و تهدیدکننده است.
صادقی با اشاره به شناسایی و پیگیری وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل در استان، گفت: ۱۱ درصد این دانشآموزان فاقد محل سکونت مشخص بوده و حتی با مراجعه حضوری نیز آدرس آنها یافت نشده است. دلایلی مانند بیماریهای صعبالعلاج، فقر، مشکلات جسمی و اشتباهات شناسنامهای از عوامل مؤثر در ترک تحصیل بودهاند.
وی گفت: در برخی روستاهای استان شرایط خاصی حاکم است؛ بهطوریکه در ۵۴ روستا تنها یک معلم برای یک دانشآموز فعالیت میکند و در ۷۳ روستا، تنها یک معلم مسئول آموزش دو دانشآموز است.
صادقی با اشاره به وضعیت پرداختها در آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سال جاری هیچ بدهی معوق به معلمان در سطح کشور وجود ندارد و پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۳ نیز به صورت کامل و به نرخ روز پرداخت شده است.
وی به تغییرات مربوط به کنکور اشاره کرد و افزود: امتحانات نهایی پایه دهم به صورت داخلی برگزار میشود، نمرات پایه یازدهم فقط تأثیر مثبت در کنکور دارد و نمرات پایه دوازدهم به صورت ۱۰۰ درصد در کنکور لحاظ خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید