به گزارش آژانس خبری ائلین سسی، این نام که ممکن است منفی به نظر برسد، در واقع به یک جشن بزرگ خرید تبدیل شده است.
رسوایی بازار طلا (۱۸۶۹): اولین استفاده شناخته شده از عبارت “جمعه سیاه” به سال ۱۸۶۹ بازمیگردد. در آن زمان، قیمت طلا به شدت سقوط کرد و به این رویداد “جمعه سیاه” گفته شد. البته این رویداد هیچ ارتباطی به خریدهای کریسمس نداشت.
شلوغی و آشوب (دهه ۱۹۶۰): در دهه ۱۹۶۰، پلیس برخی شهرها مانند فیلادلفیا، روز بعد از روز شکرگزاری را “جمعه سیاه” نامیدند. دلیل این نامگذاری، شلوغی بیش از حد فروشگاهها، ترافیک سنگین و حتی درگیریهایی بود که در این روز رخ میداد.
تبدیل به جشن خرید: با گذشت زمان، جنبههای منفی این روز کمرنگ شد و به تدریج “جمعه سیاه” به روزی تبدیل شد که فروشگاهها به سود قابل توجهی دست پیدا میکردند. به همین دلیل، خرده فروشان نام “بلک فرایدی” را مجدداً سر زبانها انداختند تا ترغیبی برای خرید بیشتر مشتریان باشد.
دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰: ایده بلک فرایدی در این دههها رواج بیشتری یافت و به یک سنت در آمریکا تبدیل شد. فروشگاهها شروع به ارائه تخفیفهای بزرگ در این روز کردند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند.
گسترش جهانی: در دهههای اخیر، بلک فرایدی به بسیاری از کشورهای جهان گسترش یافته است و به یک رویداد جهانی تبدیل شده است. فروشگاههای آنلاین و آفلاین در سراسر جهان، تخفیفهای ویژه ای را برای این روز در نظر میگیرند.
تخفیفهای بزرگ: اصلیترین دلیل محبوبیت بلک فرایدی، تخفیفهای بسیار زیاد و جذابی است که در این روز ارائه میشود.
جو هیجانانگیز: شلوغی فروشگاهها، صفهای طولانی و هیجان خرید، به بخشی جدایی ناپذیر از بلک فرایدی تبدیل شده است.
فرصت خرید هدایای کریسمس: بسیاری از مردم از بلک فرایدی برای خرید هدایای کریسمس استفاده میکنند.
امروزه بلک فرایدی نه تنها یک روز برای خرید، بلکه یک رویداد فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب میشود. بسیاری از مردم از این روز برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده و لذت بردن از جو هیجانانگیز خرید استفاده میکنند.
انتهای پیام
دیدگاهتان را بنویسید