افزایش ناوگان هلال احمر آذربایجان شرقی
بانوان خبرنگار تبریز به جای اهدای تاج گل، زندانی آزاد کردند
«پینوکیو» روی صحنه، کارگردان خواستار حمایت شد
نمایش فولکلور و عاشقانهی «اصلی و کرم» دوباره روی صحنه می رود
راهاندازی کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه تبریز / تحصیل ۳۵۰۰ دانشجوی بینالمللی
دشمنان هیچگاه دلسوز ایران نبودهاند؛ تحریمها گواه این واقعیت استبه گزارش آژانس خبری ائلین سسی، آیین بهرهبرداری از پروژه تقاطع غیرهمسطح خواجه–ورزقان صبح چهارشنبه، ۲۵ تیرماه با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مدیران راه و شهرسازی، مسئولان مجتمع مس سونگون و جمعی از مقامات استانی در کیلومتر ۲۲ جاده تبریز–اهر برگزار شد.
این پروژه بهعنوان قطعه اول بزرگراه خواجه–ورزقان، در نقطه تلاقی محورهای تبریز–اهر–ورزقان احداث شده است. تقاطع مذکور با طول چهار کیلومتر و اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و پس از چهار سال فعالیت اجرایی، با هزینهکرد نهایی ۲۸۰۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسید.
کارفرمایی این پروژه برعهده ادارهکل راه و شهرسازی بوده و تأمین مالی آن از محل اعتبارات مسئولیتهای اجتماعی شرکت ملی صنایع مس ایران (مجتمع مس سونگون) انجام شده است. آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کنترل کیفیت پروژه را برعهده داشته و مهندسین مشاور رهاب بهعنوان مشاور و شرکت بیس راه بهعنوان پیمانکار، عملیات اجرایی را به انجام رساندهاند.
بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم با تأکید بر نقش این پروژه در ایمنی جادهها گفت: این تقاطع غیرهمسطح، آخرین قطعه از مسیر بزرگراه خواجه–ورزقان است که در نقطه آغازین این مسیر و با اعتبار بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان احداث شده است.
وی با بیان اینکه کل پروژه بزرگراه خواجه–ورزقان در پنج فاز و به طول ۴۵ کیلومتر اجرا شده، افزود: این پروژه از محل منابع مسئولیت اجتماعی مجتمع مس سونگون تأمین اعتبار شده و اکنون بهطور کامل زیر بار ترافیک رفته است.
سرمست با اشاره به نقش این محور در توسعه منطقه اظهار کرد: بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته، قرار است مسیر خواجه–ورزقان به کریدور بزرگراهی نوردوز متصل شود. عملیات اجرایی این مسیر ۸۰ کیلومتری از ورزقان تا مرز نوردوز آغاز شده و در حال پیشرفت است.

وی ضمن قدردانی از شرکت ملی صنایع مس ایران، گفت: از مجتمع مس سونگون بابت ایفای نقش توسعهای خود در تأمین منابع این پروژه و مشارکت در توسعه ایمنی جادهای استان تشکر میکنیم. امیدواریم در آینده نزدیک، بتوانیم تمامی کریدورهای بزرگراهی و آزادراهی استان را فعال و به بهرهبرداری برسانیم.
محمدجعفر عظمایی، مدیرعامل مجتمع مس سونگون نیز در حاشیه این مراسم در گفتوگو با خبرنگاران، اظهار داشت: پروژه بزرگراه خواجه–ورزقان در راستای مسئولیتهای اجتماعی شرکت ملی صنایع مس ایران طراحی و اجرا شده و هدف آن ارتقای ایمنی جادهای و توسعه ارتباطات منطقهای است.
وی با اشاره به شرایط قبلی محور خواجه گفت: جادههای منتهی به منطقه فاقد استانداردهای ایمنی لازم بودند و همین موضوع باعث بروز تصادفات متعدد در سالهای گذشته شده بود. به همین دلیل ایمنسازی این مسیر در اولویت قرار گرفت.
عظمایی با اشاره به سابقه طرح یادآور شد: این پروژه از مصوبات سفر اول استانی شهید آیتالله رئیسی بود. در حالی که اعتبار پیشبینیشده آن ۴ هزار میلیارد ریال بود، هزینه نهایی پروژه به بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: پروژه بزرگراه خواجه–ورزقان در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تنها اتصال راههای روستایی باقی مانده که آن نیز تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل مس سونگون با بیان اینکه این پروژه از نوع سازه بتنی با عرشه تیر پیشساخته و عرض عرشه ۲۷.۵ متر اجرا شده است، افزود: پروژه با موفقیت کامل زیر بار ترافیک رفته و مسیر پرخطر گذشته را به یک مسیر ایمن و روان تبدیل کرده است.
وی در ادامه به طرح توسعهای دیگری در منطقه اشاره کرد و گفت: پروژه بزرگراه خواجه–ورزقان–خاورانا–نوردوز، سه ماه است که آغاز شده و با هدف اتصال ورزقان به مرز نوردوز، منطقه را از بنبست خارج میکند. این پروژه نیز برخلاف بسیاری از پروژهها، از برنامه زمانبندی جلوتر است و پیشبینی میکنیم طی ۴۵ ماه و حتی زودتر به اتمام برسد.
براساس این گزارش؛ افتتاح تقاطع غیرهمسطح خواجه–ورزقان، علاوه بر کاهش محسوس ریسکهای ترافیکی در یکی از پرترددترین محورهای استان، نمونهای از همافزایی میان بخش خصوصی و دولت در راستای توسعه پایدار و ارتقای زیرساختهای حملونقل به شمار میرود.
نقشآفرینی مجتمع مس سونگون در تأمین مالی و حمایت از پروژه، گام مثبتی در مسیر ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع بزرگ است؛ رویکردی که میتواند الگویی برای سایر طرحهای زیرساختی کشور نیز باشد.
اتصال این محور به کریدور نوردوز، تقویت مسیرهای ترانزیتی و خروج منطقه از بنبست جغرافیایی از دیگر نتایج راهبردی این پروژه خواهد بود؛ مسیری که آغاز شده و چشمانداز توسعه منطقهای را روشنتر کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید